Beregening installatie afblazen en winterklaar maken
Het afblazen van de beregening installatie op een sportveld is essentieel om schade door vorst in de winter te voorkomen. Afblazen is een preventieve maatregel om schade te voorkomen en de installatie in goede staat te houden voor de volgende seizoenen.
Wanneer water in sproeiers bevriest, kan het uitzetten en ernstige schade veroorzaken aan het beregeningssysteem. Dit komt doordat water ongeveer 9% in volume toeneemt bij het bevriezen, wat kan leiden tot scheuren in leidingen, koppelingen of sproeikoppen.
Wat gebeurt er precies? Bevriezing in sproeiers of leidingen: Water dat in de sproeikoppen of leidingen achterblijft, bevriest bij temperaturen onder het vriespunt. Uitzetten: Het ijs zet uit en oefent druk uit op de binnenkant van de sproeiers en leidingen. Schade: Sproeikoppen: Barsten of vervormingen. Leidingen: Scheuren, vooral bij kunststof leidingen. Pompen of ventielen: Mechanische onderdelen kunnen defect raken door de druk.
Waarom afblazen beregening , sproeiers en leidingen
- Bescherming tegen vorstschade: Water dat in leidingen blijft staan, kan bij bevriezing uitzetten. Dit kan leiden tot barsten in leidingen, sproeiers, koppelingen of andere onderdelen van de installatie,
- Voorkomen van dure reparaties: Een kapotte beregeningsinstallatie kan flinke kosten met zich meebrengen, vooral als ondergrondse leidingen moeten worden vervangen,
- Langere levensduur: Door de installatie goed winterklaar te maken, blijft deze in goede staat, wat de levensduur aanzienlijk verlengt.
- Schade Het systeem kan in het voorjaar niet direct worden gebruikt, wat vertragingen kan veroorzaken in de beregening van het veld.
Hoe werkt het afblazen?
- Afsluiten van de wateraanvoer: Sluit de hoofdkraan naar het beregeningssysteem en eventuele pompen tijdig af. Bij gebruikt oppervlaktewater Haal pomp uit sloot
- Afblazen: Gebruik een compressor om al het resterende water uit de leidingen en sproeiers te blazen. Dit voorkomt dat er water achterblijft dat kan bevriezen.
- Controle op laagste punten: Zorg dat leidingen op laaggelegen delen goed leeg zijn, want daar verzamelt zich vaak het laatste water.
- Professionele hulp: Bij grote of complexe systemen, zoals hockeyvelden, golfbanen en gebruik verschillende afsluiters , zones kan een specialist zorgen voor een grondige winterklaar-maken van het systeem. Als je systeem al schade heeft opgelopen door bevriezing, moeten de beschadigde onderdelen worden vervangen. Snel handelen kan verdere schade voorkomen.
- Hoe
Hoe winter klaar maken beregening sportveld
1. Druklucht gebruiken: Een compressor wordt aangesloten op de beregeningsinstallatie om perslucht door de leidingen te blazen. Hiermee wordt al het resterende water uit de leidingen, koppelingen en sproeiers verwijderd.
2. Stap voor stap afblazen: • De installatie wordt per zone afgeblazen (vooral bij grote sportvelden met meerdere zones). • Het proces wordt herhaald totdat alleen lucht uit de sproeiers komt, wat aangeeft dat alle water is verwijderd.
3. Controle en afsluiting: Na het afblazen worden kleppen en afsluiters gecontroleerd en indien nodig opengezet, zodat eventuele druk kan ontsnappen.
Wanneer winterklaar maken beregening installatie
In Nederland begint het normaal gesproken te vriezen in de maanden november of december, afhankelijk van de weersomstandigheden dat jaar. Hieronder een overzicht:
Gemiddelde start van nachtvorst: • Oktober: Soms komt lichte nachtvorst al in oktober voor, vooral in open gebieden en op koude nachten.
November: Nachtvorst wordt gebruikelijker in november, vooral tegen het einde van de maand.
December: In december is de kans op vorst veel groter, zowel ’s nachts als soms overdag.
Regionale verschillen:
Binnenland: Hier vriest het vaak eerder door minder invloed van de zee (bijvoorbeeld in Oost-Nederland).
Kustgebieden: Door de warmte van de Noordzee begint het hier meestal later te vriezen. Het exacte moment hangt sterk af van het weerpatroon, maar een beregeningssysteem zou idealiter eind oktober of begin november afgekoppeld en afgeblazen moeten worden om vorstschade voor te zijn.