Werken in sportveld aanleg en beheer technisch vakgebied
Deze kennispagina gaat over het werken in vakgebied: aanleg en beheer van sportvelden en sportaccommodaties.
Werken in de sportveld of sportaccommodaties aanleg en beheer branche is leuk om vele verschillende redenen, hier een opsomming.
- Buiten werken Je bent veel in de buitenlucht en werkt in wisselende weersomstandigheden, wat het werk dynamisch maakt.
- Afwisseling Geen dag is hetzelfde. Je werkt aan verschillende projecten, van het aanleggen van nieuwe velden tot het onderhouden van bestaande sportlocaties.
- Techniek en natuur combineren Je werkt met zowel machines als natuurlijke materialen zoals gras, bodem en drainage, wat een mooie mix is van techniek en ecologie.
- Bijdragen aan sport en gezondheid Door goed aangelegde en onderhouden sportvelden help je sporters van alle niveaus om veilig en optimaal te presteren.
- Zichtbaar resultaat Je ziet direct de impact van je werk, of het nu een strak gemaaid veld is of een volledig nieuw aangelegd sportterrein.
- Samenwerking en teamgevoel Vaak werk je in een team en heb je contact met klanten, sportclubs en gemeenten, wat het werk sociaal en afwisselend maakt.
- Uitdagingen en innovatie – Er is steeds meer aandacht voor duurzaamheid, zoals hybride velden en waterbesparende technieken, waardoor het vak continu in ontwikkeling is.
Kortom, als je van buiten zijn, sport, techniek en afwisseling houdt, is dit een fantastisch vak! Een groot probleem is dat vanaf de basisschool, groep 8 en het vervolg onderwijs scholen te weinig aandacht besteden aan groenvakken en specifiek aanleg en beheer van sportaccommodaties.
Waarom geven scholen te weinig aandacht aan werken in het groen en aanleg en beheer van sportaccommodaties
Er zijn een paar redenen waarom er op scholen te weinig aandacht wordt besteed aan werken in het groen en sportaccommodaties:
1. Onbekend maakt onbemind – Veel mensen, inclusief docenten en decanen, weten niet precies wat werken in het groen en sportveldbeheer inhoudt. Hierdoor wordt het nauwelijks gepromoot als carrièremogelijkheid.
2. Focus op theoretische beroepen – Het onderwijssysteem legt vaak meer nadruk op theoretische en kantoorbanen dan op praktijkgerichte beroepen, terwijl juist deze sectoren veel werkgelegenheid bieden.
3. Weinig aansluiting bij schoolvakken – In het reguliere onderwijs krijgen vakken als biologie en techniek weinig praktische toepassingen die direct linken aan groenbeheer en sportveldonderhoud. Hierdoor blijven leerlingen zich er niet van bewust dat dit een carrièreoptie is.
4. Beeldvorming en status – Er heerst soms nog een ouderwets beeld dat werken in het groen “zwaar” of “minder interessant” is, terwijl het juist een innovatief en veelzijdig vakgebied is met veel doorgroeimogelijkheden.
5. Gebrek aan samenwerking met bedrijven – Scholen en bedrijven in de groensector werken niet altijd goed samen, waardoor stages en praktijkvoorbeelden uit de sector minder vaak onder de aandacht komen.
6. Weinig rolmodellen en promotie – Beroepen in sportveldbeheer en groenonderhoud worden minder vaak uitgelicht in loopbaanoriëntatieprogramma’s, waardoor jongeren er niet snel aan denken als carrièrepad.
Een mogelijke oplossing zou zijn om meer gastlessen, bedrijfsbezoeken en praktijkprojecten te organiseren, zodat leerlingen kunnen ontdekken hoe leuk en belangrijk dit werk is!